اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياري ها |
اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياري هااساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياريها 1380.11.21 - 1841 نقل از شماره 16619-1380.12.25 روزنامه رسمي شماره .56020ت23674هـ 1380.12.08 اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياريها وزارت كشور - سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هيأت وزيران در جلسه مورخ 1380.11.21 بنا به پيشنهاد شماره 1.8.3738 مورخ 1379.08.01 وزارت كشور و به استناد تبصره (2) ماده واحدهقانون تأسيس دهياريهاي خودكفا در روستاهاي كشور - مصوب 1377 - اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياريها را به شرح زير تصويب نمود: فصل اول - كليات ماده 1- محدوده خدماتي هر دهياري به پيشنهاد مشترك دهيار و شوراي اسلامي روستا - كه در اين اساسنامه شورا ناميده ميشود - و موافقت شوراياسلامي بخش يا جانشين قانوني آنها تعيين ميشود و پس از كسب نظر از دستگاههاي ذي ربط و تأييد استاندار قابل اجرا است. تبصره - در صورتي كه محدوده قانوني روستا قبلاً به وسيله دستگاههاي ذي ربط تعيين شده باشد تا تعيين محدوده جديد محدوده قبلي قابل استناداست. ماده 2- دهياري نهاد عمومي غيردولتي محسوب ميشود، داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به صورت خودكفا اداره ميشود. ماده 3- هر دهياري داراي درجهاي خواهد بود كه با توجه به حجم كار، درآمد، جمعيت و وسعت روستا تعيين و پس از كسب نظر از وزارت جهادكشاورزي از طريق وزارت كشور ابلاغ ميشود. ماده 4- كليه مكاتبات دهياري فقط با امضاي شخص دهيار معتبر است. ماده 5- دهيار طبق بند (م) ماده (68) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375 - (كه در ايناساسنامه، قانون شوراها ناميده ميشود) براي مدت چهار سال توسط شورا انتخاب و براي صدور حكم به بخشدار معرفي ميشود و انتخاب مجدد ويبلامانع است. تبصره 1- يك نسخه از حكم دهيار توسط بخشداري به واحد مربوط در استانداري ارسال ميشود. تبصره 2- واحدهاي ذي ربط در استانداريها مكلفند فهرست اسامي كليه دهياران و خلاصه وضعيت آنها را تنظيم و به اداره ذي ربط در وزارت كشورارسال نمايند. همچنين هر گونه تغيير و اصلاحي بايد به اداره ياد شده اعلام شود. ماده 6- خدمت دهيار در موارد زير به پايان ميرسد: 1- حجر دهيار 2- از دست دادن هر يك از شرايط احراز سمت دهيار به تشخيص شورا 3- قبول استعفاي دهيار توسط شورا تبصره - در صورت عدم قبول استعفا از طرف شورا، دهيار ميتواند بعد از پانزده روز از تاريخ اعلام، استعفاي خود را به دفتر بخشداري ارسال كند وشورا موظف است حداكثر قبل از اتمام مدت، دهيار جديد را انتخاب و جهت صدور حكم به بخشدار معرفي نمايد. 4- عزل دهيار با اكثريت آراي اعضاي شورا با رعايت آيين نامهها و مقررات مربوط. 5- عدم حضور در محل خدمت بيشتر از پانزده روز بدون كسب مجوز از رييس شورا يا نداشتن عذر موجه به تشخيص شورا. ماده 7- كاركنان دولت، سازمانها و مؤسسات وابسته به دولت، مؤسسات عمومي غير دولتي و دولتي و سازمانهاي وابسته به آنها ميتوانند به عنوانمأمور به خدمت در سمت دهيار انجام وظيفه نمايند و پس از خاتمه دوره خدمت با رعايت مقررات استخدامي مربوط، به سازمان محل خدمت اوليهخود بازگردند و مدت مأموريت آنها جزء سوابق خدمتي مرتبط آنان محسوب ميشود؛ چنانچه دهيار از بين مستخدمان وزارتخانهها يا مؤسسات يادشده انتخاب نشده باشد پس از بركناري يا خاتمه دوره قانوني يا استعفاي او، دهياري، وزارت كشور و ساير مراجع ذي ربط در قبال او هيچ گونه تعهداستخدامي نخواهند داشت. تبصره 1- هرگاه يكي از كارمندان وزارتخانهها و مؤسسات دولتي موضوع اين ماده براي تصدي دهياري انتخاب شود و خود او راضي باشد اداره متبوعكارمند مكلف است با مأموريت او موافقت كند. تبصره 2- دهيار ميتواند همزمان با تصدي مسؤوليت دهياري به فعاليت آموزشي خود نيز ادامه دهد. ماده 8- در فاصله بين بركناري دهيار يا استعفا يا خاتمه خدمت او تا انتخاب دهيار جديد كه نبايد بيش از سه ماه به طول انجامد، يكي از كاركنان دهياريبه انتخاب شورا به عنوان سرپرست دهياري انجام وظيفه مينمايد. ماده 9- دهيار در زمان تصدي خود، نميتواند رئيس يا عضو هيأت مديره يا مدير عامل شركتها و مؤسساتي باشد كه تمام يا قسمتي از حوايج عموميحوزه دهياري را تأمين مينمايد همچنين دهيار حق ندارد در معاملات و قراردادهايي كه يك طرف آن دهياري است به طور مستقيم ذي سهم يا ذي نفعباشد. فصل دوم - وظايف ماده 10- وظايف تفصيلي دهيار و دهياري جهت اداره و حفظ توسعه پايدار روستا براساس قانون شوراها و با رعايت قوانين و مقررات مربوط به شرحزير است: 1- بهبود وضع زيست محيطي روستا. 2- كمك به شورا در خصوص بررسي و شناخت كمبودها، نيازها و نارساييهاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و اموررفاهي روستا و تهيه طرحها و پيشنهادهاي اصلاحي و عملي در زمينههاي ياد شده و ارايه آن به مسؤولان ذي ربط جهت اطلاع و برنامه ريزي و اقداملازم. 3- تشويق و ترغيب روستاييان به انجام اقدامات لازم در جهت رعايت سياستهاي دولت. 4- مشاركت و همكاري با شورا در جهت پيگيري اجراي طرحهاي عمراني اختصاص يافته به روستا. 5- همكاري مؤثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت مواليد و متوفيات و تهيه آمار مربوط. 6- تأمين اراضي مورد نياز مرتبط با اهداف و وظايف دهياري پس از اخذ مجوز قانوني. 7- همكاري مؤثر با مسؤولان ذي ربط در جهت حفظ و نگهداري منابع طبيعي واقع در محدوده قانوني و حريم روستا. 8- تشويق و ترغيب روستاييان به توسعه صنايع دستي و اهتمام به ترويج، توسعه و بازاريابي محصولات كشاورزي و دامي روستا. 9- اجراي مصوبات شورا. 10- همكاري با نيروي انتظامي و ارسال گزارش پيرامون وقوع جرايم و اجراي مقررات خدمت وظيفه عمومي، حفظ نظم عمومي و سعي در حلاختلافات محلي. 11- اعلام فرامين و قوانين دولتي مربوط و پيگيري حسن اجراي آنها. 12- مراقبت و حفظ و نگهداري اموال و تأسيسات عمومي در اختيار دهياري. 13- همكاري با سازمانها و نهادهاي دولتي و ايجاد تسهيلات لازم براي ايفاي وظايف آنها. 14- مراقبت بر اجراي مقررات بهداشتي و حفظ نظافت و ايجاد زمينه مناسب براي تأمين بهداشت محيط. 15- ارسال گزارشهاي درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهيار. 16- حضور دهيار در زمان و مكان مقرر و پاسخگويي به سؤالات در صورت تقاضاي شورا. 17- ارسال گزارش ماهانه فعاليتهاي دهياري براي شورا و رونوشت آن به بخشداري. 18- تهيه تعرفه عوارض با همكاري شورا و ارايه آن به شوراي اسلامي بخش به منظور تصويب و طي ساير مراحل قانوني. 19- وصول عوارض مصوب مراجع قانوني و مصرف آن در موارد معين. 20- مراقبت بر وضعيت بهداشتي گرمابهها، نانواييها، قصابيها، قهوه خانهها و فروشگاههاي مواد غذايي و بهداشتي براساس ضوابط و مقرراتمربوط و معرفي اماكن غير بهداشتي به مسؤولات ذي ربط. 21- برآورد و تنظيم و ارايه بودجه سالانه دهياري و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصويب. 22- اهدا و قبول اعانت و هدايا به نام روستا با تصويب شورا. 23- فراهم نمودن زمينه ايجاد خيابانها، كوچهها، ميدانها، پاركها، فضاهاي سبز، ورزشي و آموزشي، مراكز تفريحي عمومي و مجاري آب و توسعهمعابر و اجراي آنها از طريق دهياري و همكاري در زمينه طرح بهسازي روستا. 24- تنظيف و نگهداري و تسطيح معابر و انهار عمومي و مجاري آبها و فاضلاب و لايروبي قنوات مربوط به روستا و تأمين آب و روشنايي در حدامكان. 25- كمك در احداث تأسيسات توليد و توزيع آب، برق و مخابرات و تعيين نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذي ربط (وزارتخانههاي جهادكشاورزي، نيرو، پست و تلگراف و تلفن و شركت آب و فاضلاب روستايي) 26- مراقبت بر بهداشت ساكنان روستا و تشريك مساعي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي واكسيناسيون در جهت پيشگيري ازبيماريهاي واگير. 27- جلوگيري از تكدي گري و واداشتن متكديان به كار. 28- انجام معاملات دهياري اعم از خريد و فروش اموال منقول و غيرمنقول، مقاطعه، اجاره و استجاره. 29- ايجاد و سازماندهي غسالخانه و گورستان و تهيه وسايل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها. 30- اتخاذ تدابير لازم براي حفظ روستا از خطر سيل و حريق و رفع خطر از بناها و ديوارهاي شكسته و خطرناك واقع در معابر و اماكن عمومي وتسطيح چاهها و چالههاي واقع در معابر براساس مصوبات شورا. 31- همكاري در جلوگيري از شيوع بيماريهاي انساني و حيواني واگير و مشترك انسان و دام، اعلام مشاهده اين گونه بيماريها به مراكز بهداشتيدرماني و دامپزشكي محل يا ساير مراكز ذي ربط، اهتمام به دور نگهداشتن بيماران مبتلا، معالجه و دفع حيوانات مبتلا به امراض واگير، بلاصاحب يامضر. 32- تشريك مساعي با سازمان ميراث فرهنگي در حفظ بناها و آثار باستاني روستا و همكاري با مسؤولان ذي ربط براي اداره، احداث، نگهداري و بهرهبرداري از تأسيسات عمومي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و رفاهي مورد نياز روستا در حد امكانات. 33- صدور پروانه براي ساختمان هايي كه در محدوده قانوني روستا ساخته ميشوند با رعايت مقررات مندرج در آييننامه مربوط به استفاده از اراضياحداث بنا و تأسيسات در خارج از محدوده قانوني و حريم شهرها موضوع تصويبنامه شماره 4940 مورخ 1355.02.22 و ساير مقررات. 34- همكاري با شوراي بخش و بخشداري به منظور بررسي و صدور پروانههاي كسب. 35- معرفي خانوادههاي بي سرپرست و بي بضاعت به سازمان بهزيستي كشور و كميته امداد امام خميني و مساعدت به آنها در حد امكانات. 36- همكاري در نگهداري و تسطيح راههاي واقع در حريم اراضي روستا از طريق خودياري اهالي روستا و دستگاههاي ذي ربط. 37- مساعدت و همكاري با كشاورزان در جهت معرفي محصولات كشاورزي و توليدات صنعتي و صنايع دستي روستا در مراكز شهري ونمايشگاههاي ذي ربط. 38- پيگيري و مساعدت در جهت ايجاد مؤسسات خيريه و صندوقهاي قرض الحسنه و مؤسسات فرهنگي. 39- همكاري با واحدهاي امدادرساني در هنگام وقوع حوادث و سوانح غيرمترقبه و بلاياي طبيعي. 40- گزارش پيشرفت يا عدم پيشرفت فيزيكي طرحها به شورا و بخشدار و پيشنهاد راه كارهاي مناسب براي تسريع در اجراي آنها در جهت اجراي بند(هـ) ماده (68) قانون شوراها. 41- همكاري با دستگاههاي ذي ربط در جهت تهيه و اجراي طرح هادي روستا و تهيه پيشنهادهاي لازم و تعيين كاربري اراضي واقع در روستا به منظورگنجاندن آنها در طرح هادي و اجراي ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا. 42- مراقبت و اهتمام كامل در نصب برگه قيمت بر روي اجناس و اجراي تصميمات شوراي اسلامي بخش و روستا نسبت به ارزاني و فراوانيخواروبار و مواد مورد احتياج عمومي و جلوگيري از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آنها با هماهنگي مراجع قانوني ذي ربط. 43- همكاري با مراجع ذي ربط در جهت تسهيل دسترسي مردم روستا به آرد و نان مرغوب. 44- پيگيري و ايجاد زمينه نظارت بر امور بهداشتي روستا از قبيل كشتار بهداشتي دام و عرضه گوشت. 45- اجراي مقررات دهياري كه جنبه عمومي دارد و به تصويب شورا و تأييد شوراي اسلامي بخش رسيده و پس از اعلام براي كليه ساكنان روستا لازمالرعايه است. 46- پيشنهاد نامگذاري معابر و اماكن و تأسيسات روستا به شورا جهت بررسي و ارايه آنها به شوراي اسلامي بخش جهت سير مراحل لازم. 47- شناسايي زمينههاي اشتغال و مساعدت در جهت تأمين كار براي افراد جوياي كار با همكاري دستگاههاي ذي ربط. فصل سوم- بودجه و امور مالي ماده 11- اهالي روستا به منظور تأسيس دهياري مبلغي را به عنوان خودياري تأسيس دهياري به حساب بانكي دهياري كه در يكي از نزديكترين شعببانكهاي كشور به نام دهياري افتتاح ميشود واريز و برگه پرداخت را همراه با درخواست اهالي و شورا به وزارت كشور ارايه مينمايند. تبصره 1- ميزان سرانه نقدي خودياري و كمكهاي غيرنقدي اهالي براساس دستورالعملي تعيين ميشود كه وزارت كشور تهيه و ابلاغ خواهد نمود. تبصره 2- سرمايه غيرنقدي كه از طريق اهالي تأمين خواهد شد عبارت است از اموال منقول و غيرمنقول اعم از ماشين آلات، زمين، ساختمان وتأسيسات كه مورد استفاده دهياري قرار ميگيرد. تبصره 3- كل سرمايه نقدي و غيرنقدي موضوع اين ماده متعلق به دهياري روستاي محل است. تبصره 4- انتقال و واگذاري اموال و املاك دهياري تابع آييننامه مالي و معاملاتي دهياري موضوع تبصره (1) ماده واحده قانون تأسيس دهياريهايخودكفا در روستاهاي كشور - مصوب 1377 - است. ماده 12- سال مالي دهياري از اول فروردين ماه هر سال تا آخر اسفندماه همان سال خواهد بود به استثناي اولين سال كه آغاز آن تاريخ تأسيس دهياريو پايان آن اسفندماه همان سال است. ماده 13- منابع درآمد دهياري عبارتند از: 1- عوارض مقرر در آييننامه اجرايي نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهاي اسلامي شهر، بخش و شهرك موضوع قانون تشكيلات، وظايف وانتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375، موضوع تصويبنامه شماره .32495ت21823هـ مورخ 1378.08.10 2- عوارض صدور پروانه ساختمان با رعايت آييننامه مندرج در بند (1) اين ماده و ساير قوانين و مقررات مربوط. 3- دريافت وام از بانكها و مؤسسات اعتباري با تصويب شورا و تأييد شوراي اسلامي بخش. 4- درآمد حاصل از كمكهاي دولتي و خودياري بخش خصوصي، اعانات و هدايا در چارچوب دستورالعملهاي مربوط. 5- وصول بهاي خدماتي كه دهياري ارايه ميدهد با تصويب شورا و تأييد بخشدار و رعايت دستورالعملهاي مربوط. 6- كمكهاي دولت براي اجراي طرحهاي خدماتي و عمراني در قالب بودجه سالانه كل كشور. 7- درآمدهاي ناشي از عوارض اختصاص يافته از سوي مراجع وضع عوارض به منظور ايجاد تأسيسات عمومي و دولتي در محدوده قانوني روستا وحريم آن. ماده 14- كليه عوارض و درآمدهاي دهياري منحصراً به مصرف همان روستا ميرسد. ماده 15- حقوق ماهانه دهيار از محل بودجه شورا مندرج در ماده (47) آييننامه اجرايي تشكيلات، انتخابات داخلي و امور مالي شوراهاي اسلاميروستا و نحوه انتخاب دهيار موضوع تصويبنامه شماره .1760ت21068هـ مورخ 1378.01.24 و به استناد ماده (94) قانون شوراها و با توجه بهدرجه دهياري و دستورالعمل مربوط كه از طريق وزارت كشور ابلاغ خواهد شد تعيين ميشود. ماده 16- صدور احكام حقوقي و مأموريت و مرخصي دهيار با موافقت شورا از طريق بخشدار صورت ميگيرد. ماده 17- هرگونه برداشت از وجوه و اعتبارات دهياري در قالب بودجه مصوب سالانه و طرحهاي مصوب شورا با رعايت مقررات مربوط انجامميشود. ماده 18- اسناد و اوراق تعهدآور و حسابهاي بانكي به امضاي مشترك دهيار و مسؤول مالي دهياري كه ذي حساب دهيار است انجام ميشود. ماده 19- دهيار مكلف است تا پايان دي ماه هر سال بودجه سال بعد دهياري را به شورا ارايه نمايد و شورا موظف است حداكثر تا نيمه اسفندماه همانسال به بودجه پيشنهادي رسيدگي و در مورد آن اظهارنظر نمايد و قبل از پايان اسفندماه بودجه مصوب را جهت اجرا به دهياري ابلاغ نمايد. تبصره 1- دهيار ميتواند در صورت نياز در طول سال مالي و قبل از انقضاي آن نسبت به ارايه متمم يا اصلاح بودجه پيشنهادي دهياري براي اظهارنظرو تصويب نهايي به شورا اقدام نمايد. تبصره 2- دهيار مكلف است حداكثر تا نيمه خردادماه سال بعد تفريغ بودجه و صورتهاي مالي دهياري را حسب اظهارنظر به شورا ارايه و شوراموظف است حداكثر تا پايان تيرماه نسبت به صورتهاي مالي و تفريغ بودجه شورا اعلام نظر و تصميم مقتضي اتخاذ و مراتب را جهت اقدام لازمقانوني به دهيار ابلاغ نمايد. معاون اول رييس جمهور - محمدرضا عارف
|
1395/10/19 |